Magnus Olausson (red.), Eva-Lena Karlsson (red.)
Nationalmusei utställningskatalog, 636 |
ISBN: |
9171007024 |
Inbunden: |
240 sidor |
Utgiven: |
2004 |
Språk: |
swe |
Under sin tid i Rom fann Johan Tobias Sergel en krets likasinnade, jämnåriga kamrater. Det var yngre konstnärer från olika länder som sökt sig till Italien för att där studera antiken och »naturen«, det vill säga den omgivande, synliga verkligheten. Det växelvisa studiet av antiken och naturen var grunden för Sergels vidare konstnärliga utveckling. Detta var i sig inte originellt, men det hårda självstudiet, umgänget med kamraterna och den starka konstnärliga uttrycksviljan förde till ett personligt, egensinnigt och omedelbart formspråk. Genom Sergels ögon och händer fick antiken mening på nytt, gestaltad i en sensuellt närvarande form utan egentligt motstycke i samtiden.
Sergel och hans romerska krets var temat för utställningen, som var resultatet av ett samarbete med Musee du Louvre i Paris och The Metropolitan Museum of Art i New York. Dessa båda museer visade under 2003 och 2004 utställningen i en annan variant, med ett större antal föremål och med betoning på epoken och materialet terrakotta snarare än enskilda konstnärer. I Stockholm låg fokus på Sergel, i syfte att synliggöra hans centrala roll på den samtida europeiska konstscenen.
Medverkande författare: Ulf Cederlöf, Magnus Olausson, Solfrid Söderlind och Elisabeth Tebelius Murén
Denna bok gavs ut i samband med utställningen ”Sergel och hans romerska krets. Europeiska terrakottor 1760-1814”, Nationalmuseum 13 maj – 29 augusti 2004.