Lena Holger (red.), Ingalill Holmberg (red.)
Nationalmusei utställningskatalog |
ISBN: |
9171006591 |
Inbunden: |
270 sidor |
Utgiven: |
2002 |
Språk: |
eng |
På romartiden märkte tillverkare av tegel och oljelampor sina produkter med något som vi idag skulle kunna kalla varumärken.
Sedan dess har varumärken, tecken och symboler kommit att omge oss dagligen, i en omfattning vi inte alltid är medvetna om. De sätter sin prägel på våra konsumtionsvanor men påverkar även våra personliga identiteter och hela vårt samhälle. Identitetsskapande processer och strategiska designprogram har blivit allt vanligare bland företagen och en ny yrkeskår av formgivare och designer har vuxit fram
I boken ”Identity: Trademarks, logotypes and symbols” samlas 26 skribenter som lyfter fram olika aspekter på ämnet. Här berättas om varumärken ur ett juridiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv men även om design- och varumärkeshistoria, skönhet och samspelet mellan konst och företag. Praktiska hanteringar av varumärkesfrågor belyses med hjälp av konkreta exempel från AstraZeneca, KF, Posten, Tetra Pak, Trygg Hansa, Röda Korset och Nationalmuseum.
Medverkande författare: Ivar Björkman, Edward Blom, Marie-Louise Bowallius, Hans Henrik Brummer, Markus Ejenäs, Johan Eriksson, Magdalena Gram, Olle Granath, Mary Jo Hatch, Lena Holger, Ingalill Holmberg, Johan Hvenmark, Håkan Jönsson, Torsten Lilja, Jan Löwstedt, Frans Melin, Per Mollerup, Per Jonas Nordell, Göran Rossling, Miriam Salzer-Mörling, Martin Schibli, Majken Schultz, Lars Strannegård, Magnus Söderlund, Michael Toivio, Mats Urde, Filip Wijkström och Mats Wiman.
Den här boken gavs ut i samband med utställningen ”Identitet. Om varumärken, tecken och symboler”, Nationalmuseum 21 februari – 11 augusti 2002.